lördag 12 juli 2008

Hortensia

Denna vacka favoritblomman är väldigt svår att sköta (iaf för mig som vill vattna en gång i veckan och klarar tjockbladiga växter)
Så efter ett par försök och lika många blommor som hamnat i soptunnan så bestämde jag mig för att köpa 2 konstgjorda blommor. Jag och min moster va och besökte Margaretas Krukmakeri i Hovmantorp, vilken underbar butik.
Hovmantorp som är mest känd för att Charlotte Perrelli föddes och växte upp där skulle kunna bli besökt enbart för den trevliga butiken. Margareta och hennes dotter har drivit butiken i många år och tar in mycket trevliga märken som House Doctor och mycket andra trevliga danska märken.
Skulle vilja avsluta inlägget med en text av Ted Gärdestad Himlen är oskyldigt Blå.
Vi va på en väldigt fin begravning för en fin och allt för ung tjej igår och då sjöngs denna sång.

Himlen är oskyldigt blå,
som ögon när barnen är små.
Att regndroppar faller som tårarna gör,
rår inte stjärnorna för.
Älskling jag vet hur det känns,
när broar till tryggheten bränns.
Fast tiden har jagat oss in i en vrå,
är himlen så oskyldigt blå.

När vi växte upp, lekte livet,
vi var evighetens hopp.
Det var helt självklart att vår
framtid skulle bli,
oförbrukat fri.
Somrar svepte fram,
jorden värmde våra fötter där vi sprang
Rågen gungade, och gräset växte grönt.
Hela livet var så skönt.

Himlen är oskyldigt blå,
som ögon när barnen är små.
Att regndroppar faller som tårarna gör,
det rår inte stjärnorna för.
Älskling, jag vet hur det känns,
när broar till tryggheten bränns.
Fast tiden har jagat oss in i en vrå,
är himlen så oskyldigt blå.

Frusna på en strand,
Flög vi med drakar medans
tiden flöt iland.
Vi var barn som ingen ondska kunde nå
himlen var så blå
Nu tar molnen mark.
Jag var förblindad av att solen sken så stark.
Men mina ögon kommer alltid le mot dig.
Kan det begäras mer av mig.

Himlen är oskyldigt blå,
djupaste hav likaså.
Att regndroppar faller som tårarna gör,
det rår inte stjärnorna för.
Älskling, jag vet hur det känns,
när broar till tryggheten bränns.
Fast tiden har jagat, oss in i en vrå.
Är himlen så oskyldigt blå


Ta hand om er själva och varandra!

6 kommentarer:

Monkan sa...

Bra taktik, mitt hem får också ständigt tillskott av konstgjorda växter o blommor :-) Jag tror det står oavgjort i matchen mellan äkta o fejk nu…

Malin, det första jag såg på din sida var textraden "Himlen är oskyldigt blå" och jag fick rysningar direkt, innan jag läste vad det handlade om.

Sen var jag tvungen att ta fram skivan och lyssna på låten, hela skivan, med en gång.

Vännen I var på kalas hos sin mormor i veckan, hon fyllde 96 och hon är jättepigg men livslusten tryter ändå, för vännerna dör ifrån henne. Vi kommer sakna henne jättemycket om (när) hon dör men jag kan lite förstå att man en dag känner att man är nöjd liksom. 96. Och andra dör alltför alltför tidigt, av olika skäl. Ted Gärdestad själv t.ex.

"När vi växte upp, lekte livet,
vi var evighetens hopp.
Det var helt självklart att vår
framtid skulle bli,
oförbrukat fri"

Det blir ju inte alltid så, det är orättvist med döden o livet. Varför kan det inte åtminstone finnas en minimigräns för livet... En garanti. Det finns en mening med allt brukar man säga, ibland undrar man om det verkligen är sant?

Ta hand om er MMMM, men det behöver jag ju inte säga det vet jag att du/ni alltid gör :-) Tar hand om MMMM och alla andra :-)

Kram Monika

Malin sa...

Tack Monkan för ett jätte fint inlägg!Ja livet är väldigt orättvist många gånger.
Man tar allt för givet, ibland bör man stanna upp och tänka på det fina man har.
kram på dig.
Malin

Hem och Lycka sa...

Beklagar verkligen bortgången av den unga tjejen. En otroligt fin sång och jag både ryser och får tårar i ögonen..

Hortensia är en vacker blomma men som du säger svår att ta hand om. Min överlevde väl bara en vecka.. kram!

Anonym sa...

Hej gumman. Allt bra ?. har du semester nu :)?. kramar

Cirkus Robertsson sa...

Nu gråter jag...

Precis som du skriver måste man själv stanna upp och inse vad man har i livet istället för att fokusera på vad man inte har.

KRAMAR och ha en underbar semester!!!

Cirkus Robertsson sa...

Hortensian kommenterar jag inte ens för jag har aldrig förstökt att hålla en sån i liv... :-D