söndag 17 februari 2008

Rätt gammal men ny för mig......

Har under ett par veckor funderat på om vi inte skall ha en gammal skolbänk här hemma. Max älskar att rita och pyssla och hans saker ligger överallt. Hittade då en dubbelskolbänk på blocket som va rätt dyr över 1000:- och såldes långt iväg.
Efter någon vecka ringde en jobbarkompis och frågade om jag sett den nya annonsen på blocket, 200:- och bara 1mil ifrån mig så jag slog till.
Skall åka hämta den i veckan.
Den skall målas med den antika looken som skall se lite avskavd ut- vit givetvis.
Någon som kan tipsa mig om hur man smidigast gör detta?

7 kommentarer:

Monkan sa...

Vilken fin, vilket fynd!

Måla nytt gammalt är enkelt förklarat att grunda med den färg som man vill ska titta fram och sen måla över med den färg möbeln ska ha. Sen skaver man av färg lite här och var.

Om man vill kan man göra lite hack och märken också först. Och kvistlack och kanske ta bort skarpa kanter.

Jag kanske kan scanna in nåt tidningsklipp och maila över.

Monkan sa...

Nu har jag mailat dig en beskrivning (till hemma-mailen).

Malin sa...

Tack Monkan, det va en bra beskrivning som du mailade över. Den skall jag testa på skolbänken.
Den kommer nog automatiskt få hack och ojämnheter oxå skulle jag tro.
Kul att prova tekniken.
Har du gjort det på något hemma hos dig?
Vita skåpet i köket kanske?
Kram

Maria sa...

Mitt tips är att gruna den med sniicker i färg och sen måla tunt över med en lackfärg, halblank. När den är torkad slipar du försiktigt med ett fint sandpapper, på ställen man vet skulle skavas utav tiden.Sist smörjer du in den i lite bivax.
Ang din fråga ´på min blogg, vårt hus är byggt 52 tror jag. Det var det första radhusen i våran stad. Visst är det fårpäls på stolarna, skönt att sitta på. SKall bli kul att se dina!

Nettan sa...

Men va fin skolbänk & vilket fynd, det lönar sig alltid att vänta & inte ta första bästa man hittar....nu sparade du ju en del slantar..
Väntar med spänning på bilder & resultatet..=0)
Kram Nettan

Monkan sa...

Nehej, har inte gjort nåt sånt, men jag vet hur man gör, i teorin. Som när man kan svaret på alla frågor när det är frågesport på TV :-)

svartataket sa...

Åh sådana bänkar är jättefina! Sånna är perfekta för mindre barn! KOmmer bli jättekul för sonen att få den!
Ser att du fått massor med svar hur du gör så det ska nog lösa sig :) Själva målar jag alltid med än "vanlig" o den med lasyr eller vanlig där också som jag bara slipa fram eller drar med nycklar.
Alla sätt är bra utom dom dåliga :)
Lycka till!